Nenuostabu, kad mums visada įdomiausias tas knygos kūrimo etapas, kai pradedamas rinktis popierius. Ir nors mūsų leidėjai ir knygų dizaino kūrėjai yra puikūs popieriaus žinovai, mums visada glosto širdį, kai visgi paprašo ir mūsų pagalbos. Vienas iš tokių atvejų, kuriuo norime pasidalinti yra leidyklos „Aukso žuvys“ išleista naujoji Kotrynos Zylės knyga „Siela sumuštinių dėžutėje“.

Nenuostabu, kad mums visada įdomiausias tas knygos kūrimo etapas, kai pradedamas rinktis popierius. Ir nors mūsų leidėjai ir knygų dizaino kūrėjai yra puikūs popieriaus žinovai, mums visada glosto širdį, kai visgi paprašo ir mūsų pagalbos. Vienas iš tokių atvejų, kuriuo norime pasidalinti yra leidyklos „Aukso žuvys“ išleista naujoji Kotrynos Zylės knyga „Siela sumuštinių dėžutėje“.

Knyga_Logo3_800x452.jpg

Res_590x400_GDC_lentynos.jpg

Grafinio dizaino centras

Popieriaus ir įkvėpimo pasimatymo vieta

Atvejo analizė / leidykla „Aukso žuvys“ / K. Zylės knyga „Siela sumuštinių dėžutėje“

Kodėl pasirinkome būtent šį atvejį?

Nes norime atkreipti dėmesį į dažnai pasitaikančią problemą – apsitrynusius knygos viršelio kraštus ir kaip ją galima išspręsti.

kampas_apsitrynes3_600x400.jpg

Leidykla „Aukso žuvys“ šios knygos viršeliui ieškojo kažko natūralaus, šiurkštaus paviršiaus, galbūt su tekstūra ir... juodos spalvos. Noras buvo, kad tai būtų lyg ant juodos mokyklinės lentos balta kreida užrašytas tekstas ir nupiešti vaizdai.

Virselisbaltame_600x400.jpg

Galimi pasirinkimai ir iš to kylančios problemos

Rodos būtų idealu rinktis knygų viršeliams skirtą tekstūrinį juodos spalvos popierių, nes:

  • Knygų viršeliams skirtas popierius gaminamas iš ilgo plaušo masės, kas suteikia tvirtumą, didesnį atsparumą dėvėjimuisi bei plyšimui;
  • Juodas – gamykliškai dažytas popierius, net ir apsitrynus knygos kraštams ar kampams vis tiek liks juodos spalvos, nes visa popieriaus masė yra dažyta. Gamykliškai dažytas popierius paprastai būna tolygios, gilios, sodrios spalvos, o pats spalvos ryškumas, intensyvumas bei tolygumas gamykliškai dažyto popieriaus net nepalyginamas su degtu spaudos pagalba.
  • Dengiant didelį plotą viena spalva spaudos pagalba gali atsirasti „debesuotumas“ (spalvos netolygumas), spalva būna kiek prigesinta, ypač spausdinant ant nekreidinio popieriaus.

 

Tačiau... ne viskas taip paprasta, kai ant juodo viršelio turi būti baltas dizainas (balta spauda). Kokie gi galimi variantai?

 

  • Imam juodą, knygų viršeliams skirtą popierių ir spausdinam baltą spalvą.

Išties kokybišką ryškią baltą spalvą, ant juodo popieriaus paviršiaus išgauti įmanoma tik šilkografijos pagalba, nors ir tai ne visada pavyksta, nes dažų pagalba tai itin sudėtinga. Teoriškai galima būtų bandyti tai pasiekti ir skaitmeniniu ar ofsetiniu būdu, bet šie būdai kelia dar daugiau abejonių dėl kokybiškos baltos spalvos. Kaina irgi būtų vienas iš ne paskutinių argumentų, ypač, kai kyla abejonių dėl galutinio rezultato.

  • Imam baltą knygų viršeliams skirtą popierių ir spausdinam juodą foną, palikdami tekstą ir visą grafiką neužspausdintą.

Viskas būtų gerai, jei ne žinojimas, kad ilgainiui knygos viršelio kampai ir kraštai pradės baltuoti, nes spauda nuo dėvėjimosi tose vietose apsitrins ir pasimatys baltas popieriaus pagrindas.

 

Ką gi daryti, kai nė vienas variantas nėra idealus?

Pasirinktas sprendimas

Ogi pasižiūrėti kūrybiškai ir dizainą pakoreguoti taip, kad viršelio kraštuose atsirastų baltos vietos ir net knygą daug kartų skaitant ir viršeliui dėvintis jokie apsitrynę kraštai nekris į akis.

Knygos „Siela sumuštinių dėžutėje“ atveju leidykla kartu su autore rado bendrą sprendimą.

Norėdami šiurkštoko paviršiaus, pasirinko tekstūrinį įrišimui skirtą popierių Geltex Seda. Ši tekstūra viena iš įdomesnių, tiksliu, lyg adatėlėm subadytu raštu. Liečiant jaučiasi nelygus paviršius.

Spalvą pasirinko baltą, kad baltos raidės ir grafika gerai matytųsi, o likusį plotą padengė juoda spalva. Paliktos baltos vietos, sudarančios įspūdį lyg būtų aptrupėjusi kreida, tarsi išbarstytos po visą viršelį, bet kraštuose jų daugiau. Būtent šis elementas leidžia paslėpti visus būsimus nusitrynimus, atsirandančius daug kartų skaitant knygą.

 

Siela_kampas_580x297.jpg

Siela_nugarele_580x297.jpg

Apibendrinant

Kiekviena popieriaus paieška knygai - tai kompromisų ieškojimas. Dažniausiai nėra vieno tokio varianto, kad tiktų idealiai visais norimais aspektais. Tad leidyklos bei knygų dizaineriai balansuoja savo pasirinkimuose, siekdami vaizduotėje susikurto idealaus varianto.

Na, o kai kyla abejonių dėl popieriaus pasirinkimo, labai rekomenduojame kreiptis į patikimą popieriaus konsultantą.