Nenuostabu, kad mums visada įdomiausias tas knygos kūrimo etapas, kai pradedamas rinktis popierius. Ir nors mūsų leidėjai ir knygų dizaino kūrėjai yra puikūs popieriaus žinovai, mums visada glosto širdį, kai visgi paprašo ir mūsų pagalbos. Vienas iš tokių atvejų, kuriuo norime pasidalinti yra leidyklos „Aukso žuvys“ išleista naujoji Kotrynos Zylės knyga „Siela sumuštinių dėžutėje“.
Nenuostabu, kad mums visada įdomiausias tas knygos kūrimo etapas, kai pradedamas rinktis popierius. Ir nors mūsų leidėjai ir knygų dizaino kūrėjai yra puikūs popieriaus žinovai, mums visada glosto širdį, kai visgi paprašo ir mūsų pagalbos. Vienas iš tokių atvejų, kuriuo norime pasidalinti yra leidyklos „Aukso žuvys“ išleista naujoji Kotrynos Zylės knyga „Siela sumuštinių dėžutėje“.
Kodėl pasirinkome būtent šį atvejį?
Nes norime atkreipti dėmesį į dažnai pasitaikančią problemą – apsitrynusius knygos viršelio kraštus ir kaip ją galima išspręsti.
Leidykla „Aukso žuvys“ šios knygos viršeliui ieškojo kažko natūralaus, šiurkštaus paviršiaus, galbūt su tekstūra ir... juodos spalvos. Noras buvo, kad tai būtų lyg ant juodos mokyklinės lentos balta kreida užrašytas tekstas ir nupiešti vaizdai.
Rodos būtų idealu rinktis knygų viršeliams skirtą tekstūrinį juodos spalvos popierių, nes:
Tačiau... ne viskas taip paprasta, kai ant juodo viršelio turi būti baltas dizainas (balta spauda). Kokie gi galimi variantai?
Išties kokybišką ryškią baltą spalvą, ant juodo popieriaus paviršiaus išgauti įmanoma tik šilkografijos pagalba, nors ir tai ne visada pavyksta, nes dažų pagalba tai itin sudėtinga. Teoriškai galima būtų bandyti tai pasiekti ir skaitmeniniu ar ofsetiniu būdu, bet šie būdai kelia dar daugiau abejonių dėl kokybiškos baltos spalvos. Kaina irgi būtų vienas iš ne paskutinių argumentų, ypač, kai kyla abejonių dėl galutinio rezultato.
Viskas būtų gerai, jei ne žinojimas, kad ilgainiui knygos viršelio kampai ir kraštai pradės baltuoti, nes spauda nuo dėvėjimosi tose vietose apsitrins ir pasimatys baltas popieriaus pagrindas.
Ką gi daryti, kai nė vienas variantas nėra idealus?
Ogi pasižiūrėti kūrybiškai ir dizainą pakoreguoti taip, kad viršelio kraštuose atsirastų baltos vietos ir net knygą daug kartų skaitant ir viršeliui dėvintis jokie apsitrynę kraštai nekris į akis.
Knygos „Siela sumuštinių dėžutėje“ atveju leidykla kartu su autore rado bendrą sprendimą.
Norėdami šiurkštoko paviršiaus, pasirinko tekstūrinį įrišimui skirtą popierių Geltex Seda. Ši tekstūra viena iš įdomesnių, tiksliu, lyg adatėlėm subadytu raštu. Liečiant jaučiasi nelygus paviršius.
Spalvą pasirinko baltą, kad baltos raidės ir grafika gerai matytųsi, o likusį plotą padengė juoda spalva. Paliktos baltos vietos, sudarančios įspūdį lyg būtų aptrupėjusi kreida, tarsi išbarstytos po visą viršelį, bet kraštuose jų daugiau. Būtent šis elementas leidžia paslėpti visus būsimus nusitrynimus, atsirandančius daug kartų skaitant knygą.
Kiekviena popieriaus paieška knygai - tai kompromisų ieškojimas. Dažniausiai nėra vieno tokio varianto, kad tiktų idealiai visais norimais aspektais. Tad leidyklos bei knygų dizaineriai balansuoja savo pasirinkimuose, siekdami vaizduotėje susikurto idealaus varianto.
Na, o kai kyla abejonių dėl popieriaus pasirinkimo, labai rekomenduojame kreiptis į patikimą popieriaus konsultantą.