Įkvepiantis turinys, Interviu, Tendencijos, Naujienos ir renginiai, Naujienos, Pakavimo produktų naujienos, Poligrafinių produktų naujienos, Pavyzdžių analizė

Interviu su tvarių pakuočių vystymo ekspertu Juozu Baranausku

16 Lap 2022 —
Atsispausdinti
Juozas-Baranauskas.jpg

Tai pokalbis paliečiantis daugelį dalykų: pakuotes bendrai, darbą su įvairiais prekių ženklais, iššūkius ir tvarumą – temą, kurioje Juozas specializuojasi jau ne vienus metus.

Tai pokalbis paliečiantis daugelį dalykų: pakuotes bendrai, darbą su įvairiais prekių ženklais, iššūkius ir tvarumą – temą, kurioje Juozas specializuojasi jau ne vienus metus.

Juozai, esam pažįstami nuo tada, kai dirbai „Tygelis Pack“. Pamenu jau tuomet aktyviai domėjaisi medžiagomis, naujovėmis ir į pakuotę žiūrėjai gerokai plačiau nei tik kaip į gaminio apsaugą. Kas jau tuo metu tave taip traukė pakuotės kūrimo procese?

Pakuotės srityje mane labiausiai traukia kompleksiškumas. Su pakuotės projektais pradėjau dirbti kaip projektų vadybininkas matydamas, kiek daug įvyksta nesusikalbėjimo tarp prekės ženklo, dizainerių, gamintojų ir kitų. Šis nesusikalbėjimas ilgina projekto laiką, brangina pakuotę, ją padaro per silpna arba pertekline, jos medžiagos-spauda-efektai prasilenkia su dizaino vizija arba tvarumo projekte visai nėra, arba dėl sugedusio telefono viskas kvepia žaliuoju smegenų plovimu (angl. greenwashing).
Istoriją apie mano pradžią pakuočių pasaulyje ir dėl kokių dažnai čia sutinkamų problemų susigundžiau dirbti šioje srityje rasite šiame mano straipsnyje interneto svetainėje 
bei 
LinkedIn“.

 

O kaip gimė mintis koncentruotis į tvarumo sritį?

Mano akimis, tvarumas yra tiesiog dar viena būtina pakuotės sudedamoji dalis. Kaip pakuotės negalime įsivaizduoti be optimizuotos gamybos, pritaikomumo logistikai, produkto apsaugos, patogumo, ekonominės optimizacijos, vartotojo informavimo savybių, taip aš nematau pakuotės ir be tvarumo. Pastebėjau, kad valdant projektus ši dalis dažnai būna pamirštama dėl įvairių tvarumo mitų (kainuoja labai brangiai, sugadina vartotojo patirtį, produkto dizainas nebus patrauklus, nesugebėsime pagaminti). Dėl šių priežasčių nusprendžiau koncentruotis į šią sritį, įrodant, kad galime pakuotę padaryti tvaresne ir nesugriaunant kitų privalumų.

 

Darbo-stalas_asociatyvi-nuotrauka.jpg

 

Dabar daugelis tave žino kaip konsultantą, patarėją, ekspertą tvarios pakuotės srityje. Kas dažniausiai į tave kreipiasi pagalbos?
Dažniausiai tai į prekės ženklai, kurie į rinką paleidžia produktą ar dizaino/reklamos agentūra, kuri dirba su šiais ženklais kurdami dizainą ir į projektą įtraukia mane, kad padėčiau su medžiagomis, konstrukcijomis, tvarumu, testavimu. Įvairių projektų metu bendradarbiauju su visomis pusėmis (klientu, dizaino atstovais, rinkodaros skyriumi, pakuočių gamintojais, medžiagų tiekėjais, išoriniais konsultantais). Daugiau apie mano ir mano komandos veiklą galite sužinoti pinproof.com, o apie kasdienes šios inssutrijos naujienas galite daugiau sužinoti pradėję mane sekti
LinkedIn“.

 

Kaip paprastai vyksta darbas su užsakovais? Ar jie jau žino, kokios pakuotės nori, ar visgi užsakovui tvarios pakuotės srityje dar yra daug nežinomųjų?

Visi atvejai gana skirtingi, kai kurie klientai nori visiškai naujos ekspertiškos vizijos iš šono, kiti kartu su savo komanda jau turi kryptį ir idėją. Vieni klientai pradeda nuo nulio ir dar tik kuria produktą, taigi esame visiškai laisvi kartu rasti geriausią sprendimą iš visų pusių. Visada pradedame nuo analizės, strategijos ir tik tada kuriame pakuotę. Kitais atvejais klientai jau turi pakuotę, veikiančius gamybos ir logistikos sprendimus ir ieško pagalbos su vienu konkrečiu dalyku: plastikinės ar kombinuotos pakuotės pakeitimas kartonine, tvaresniais sprendimais, kainos optimizacija, naujų gamintojų paieška ar vartotojo edukacija. Su
PinProof komanda prekės ženklui ar dizaino agentūrai visada padarome 3 konstrukcinius variantus, kurie būna ištestuoti, palyginti kaina, tvarumu, patogumu ir kitais kriterijais. Tuomet kai užsakovas pasirenka konkretų variantą, mes jį dar tobuliname, kad užbaigtume, o toliau grafinis apipavidalinimas, dizaino strategija jau būna kliento ar dizaino agentūros darbas.

 

Skaidrumas labai dažnai minimas kalbant apie tvarias pakuotes visame pasaulyje. Lietuvoje vis dar dažnai pasigendu dėmesio būtent tokiam skaidrumui. Kaip manai, kokios pagrindinės to priežastys?

 

Green_Post.jpg

Drįsčiau nesutikti, kad radikalaus skaidrumo ir vartotojo edukacijos“  praktika jau yra dažnas dalykas pasaulyje. Apie tvarumą kalbama daug, bet dažnai tai būna trumpi skambūs šūkiai, be didelio svorio už jų. Jokių tvarios praktikos įrodymų, dokumentų, platesnio paaiškinimo vartotojui ar palyginimo su kitomis alternatyvomis platesniam supratimui. Skaidrių projektų yra mažai dėl įvairių priežasčių. Kartais visa tiekimo grandinė yra gana komplikuota ir segmentuota, todėl tam reikia papildomo laiko ir kompetencijų. Kartais pakuotės kūrimo komanda neturi patirties ir negali patys įvairiapusiškai įsigilinti ką, iš ko, kokiais būdais ir kodėl gamina. Kartais kažkas grandinėje nenori tobulinti tam tikrų dalykų vien dėl to, kad tai jiems į naudą, taigi ir neatskleidžia informacijos. Bet ateities tendencijos aiškios mes einame ne tik tvarumo, bet ir skaidrumo keliu, nes tikras tvarumas be skaidrumo neegzistuoja.

Kalbant šia tema, turiu projektą, kuriuo galiu tikrai pasidžiaugti, nes jo skaidrumu ir vartotojo edukacija išsiskiria ne tik Lietuvoje, bet ir visame pasaulyje. Praeitais metais dirbdami su „Fresh Post“ salotų barais rinkai pristatėme pakuotes, kurios jau perdirbtos, parengtos perdirbti ir kompostuoti industriniu būdu, o visa informacija susijusi su pakuote ir jos įrankiais yra aiškiai iškomunikuota. Pagrindinė informacija yra ant pakuotės, lentos mokančios kaip rūšiuoti yra restoranuose, o detalesnė informacija skirta dar smalsesniems yra pasiekiama tinklalapyje arba tiesiog nuskanavus pakuotės QR kodą. Čia galima rasti viską nuo žaliavos išgavimo iki panaudotos pakuotės utilizavimo. Kiekviename etape rasite ne tik skambias frazes, bet ir edukaciją, palyginimus bei sertifikatus, kurie pagrindžia iškomunikuotą informaciją.
Susipažinkite su visa „Fresh Post“ skaidrumo schema. Daugiau apie šį projektą skaitykite čia.

 

 

Kai imiesi projekto, kokie paprastai būna tavo pirmieji žingsniai/darbai? Su kokiais iššūkiais dažniausiai susiduri? O kas labiausiai patinka dirbant projektuose?

Priklausomai nuo projekto. Jei pakuotės konceptą kuriame nuo nulio, tada esminis pirmas žingsnis būna suderinti labai aiškius tikslus: pakuotės tvarumas, kaina, funkcionalumas ir t.t. Jeigu pakuotė jau egzistuoja, tada pradedame nuo esamos situacijos analizės. Pagrindinis iššūkis dažnai būna jau minėtas tarpusavio tikslų suderinimas: kaip sukurti pakuotę, kuri visoje grandinėje atliktų savo funkcijas, bet tuo pačiu būtų ekonimiškai optimali ir puikiai tarnautų vartotojui. Dažnai šiuos visus dalykus suderinti gali būti sunku, tai reikalauja įvairių dalykų analizės, prototipų testavimų ir projekto derinimo su visomis pusėmis. Bet tuo pačiu galiu pasakyti, kad tai yra ir mano mėgstamiausia darbo dalis. Pasiekta harmonija visų pakuotės tikslų ypatingai džiugina. Todėl PinProof komanda dirbdami su prekės ženklais ar dizaino agentūromis pradžioje išanalizuojame konkretų produktą ir galimus jo pakuotės sprendimus, ką yra padarę kiti prekės ženklai ir kokie yra geriausi industrijos pavyzdžiai. Šie namų darbai prieš pradedant kurti konkrečias konstrukcijas yra labai svarbūs.

Taip pat dirbant projektuose patinka originalios kartono konstrukcijos, kurių su komanda esame sukūrę ne vieną. Puiku kai papildomas išskirtinumas padeda prekės ženklo pardavimams, pradžiugina galutinį vartotoją ir sugebame prieš tai esančias neperdirbamas formas pakeisti pagamintomis iš popieriaus konstrukcijomis (dažniausiai šie pokyčiai būna su elektronikos, sporto, grožio prekių pakuotėmis).

 

Vienas naujesnių tavo projektų – Bious kosmetikos pakuotė. Papasakok šiek tiek apie darbą ties šiuo projektų plačiau. Kaip atsirado mintis, kad galima turėti vieną pakuotę vietoj kelių? Ar buvo sunku rinktis medžiagas pakuotei? Ar užtenka informacijos, pavyzdžių, kai tenka rinktis?

Šie „Bious kosmetikos produktai yra sukurti „atvykti“ pas vartotoją į namus, taigi turi atlaikyti siuntimo kelionę. Bet mes nėjome paprasčiausiu keliu
sukurdami standartinę mažmeninės prekybos lentynai skirtą pakuotę ir ją įkišdami į standartinę gofruoto kartono dėžę.

Sukūrėme unikalios konstrukcijos gofruoto kartono dėžutę, kuri tarnauja siuntimui, bet atidarius ją viduje turi unikalų medžiagos sluoksnį. Taip vietoje dviejų pakuočių turime vieną, ji dar tvirtesnė ir unikalesnė negu dviejų naudojimas. Viduje randame Guarro Casas pagaminta „Greenluxe“ medžiaga, kurios 100% yra pagaminta iš vartotojų jau panaudotų popieriaus atliekų. Taip pat ši medžiaga yra CO2 neutrali, o tai pasiekiama per pačios įmonės medžių atsodinimo programą.

Nepamiršome ir smulkmenų
 išorinis „Mondi“ gofruotas kartonas yra 70-85% perdirbtas, papildomam apsauginiui sluoksniui nenaudojame plastikinio laminato, o išorinis lipdukas „UPM Raflatac Redata“, kuris uždaro pakuotę ir tuo pačiu komunikuoja gaminio informaciją, taip pat yra iš perdirbtos medžiagos, kad vartotojui rūšiavimo metu nereiktų visko plėšyti į skirtingas dalis ir rūšiuoti būtų ypač paprasta. Taip pat, visos medžiagos ir procesai turi tvarios miškininkystės sertifikatus.

Šiuo atveju „Antalis“ su Daiva Mažvilaite-Varniene priešakyje padėjo kaip reikiant ir suteikė tinkamiausius pavyzdžius pagal suteiktus kriterijus. Tiek vidinė pakuotės medžiaga, tiek lipdukas yra iš jų asortimento. Esu labai patenkintas tarpusavio susidirbimu ir komunikacija, kuri atveda prie puikių rezultatų.

Daugiau apie šį projektą galite sužinoti čia.

 

Bious_for-web1.jpg

 

Kaip gimė idėja pateikti rūšiavimo schemą? Tai tikrai nėra įprasta, o mano nuomone, labai būtina.

Tvarus sprendimas gali būti beveik bevertis jeigu mes neinformuodami vartotojo priversime jį viską skeptiškai mesti į bendrų atliekų šiukšliadėžę. Dėl šios priežasties ant išorinės pakuotės nurodėme tikslią schemą kuri  informuoja kaip rūšiuoti pagrindinę pakuotę. Šį dalyką stengiuosi įtraukti į visus projektus. Žinoma, šiuo atveju, schema ypatingai vizualiai puiki nes su tuo darbavosi „Critical“ agentūra.

 

Kokie buvo didžiausi ar įdomiausi iššūkiai dirbant su Bious pakuotės projektu? Kas pačiam labiausiai patiko šiame projekte?

Pakuotę padaryti kuo minimalesnę (tvaru ir ekonomiška), bet tuo pačiu užtikrinti saugumą ir maksimalią varotojo patirtį. Juk produktas yra aukščiausios klasės, tad iš pirkėjo yra tam tikras potyrio poreikis įsigyjant tokio lygio produktus. Aš sprendžiau tvarumo, ekonomiškumo ir saugumo klausimus, o dizainas, vartotojo patirtis ir prabanga buvo išspręsta „Critical“ agentūros, su medžiagomis padėjo „Antalis“. Asmeniškai manau, kad pavyko pasiekti tikrai puikų „aukso viduriuką“ ir turėti visų išvardintų punktų privalumus.

 

Tiems, kas galvoja apie tvarią pakuotę, nuo ko patartum pradėti?

Rekomenduočiau nesivaikyti madų ir neskubėti pradėti keisti visko pagal naujausias prekybininkų siūlomas „inovacijas“. Pradžioje reiktų įsivertinti, kiek kokių medžiagų sunaudojate, kurios iš jų iš atsinaujinančių šaltinių, kurios ne. Pasidomėti, kurias galima perdirbti, o kurias ne. Paklausti savęs, ar galime apskritai sumažinti naudojamos pakuotės kiekį. Pabendravus su tiekėjais, pasidomėti kokius sertifikatus pakuotė turi, palyginti su rinkos standartais, pasidomėti kokia energija pakuotė pagaminama ir iš kur ji atkeliauja. Atsižvelgti į konkrečios rinkos/ regionio / šalies įstatymus, mokesčius ir numatomus pokyčius.
Tada galima nuspręsti kokių veiksmų įmatės
ar keičiate dalį medžiagų į atsinaujinančias ir turinčias tam tikrus sertifikatus? O gal atsižvelgdami į mokesčius mažinate bendrą pakuočių medžiagų kiekį ir keičiate dalį medžiagų į atsinaujinančias?
Mano straipsnis apie dažniausiai daromas klaidas kuriant tvarią pakuotę
anglų ir lietuvių kalbomis.

 

Juozas-Baranauskas1.jpg

 

Na ir dar visai pabaigai klausimas. Tavo biografijoje mane labiausiai nustebino faktas, kad mokeisi kinų kalbos. Kodėl būtent kinų?

Visada norisi tobulėti ir pažinti kitus pasaulius. Kinų kalbą išsirinkau dėl to, kad ji pasirodė ypatingai kitokia negu mums pažįstamos kalbos. Tai atrodė įdomus iššūkis, kuris tikrai gali lavinti mąstymą įvairiapusiškai. Iki šios kalbos įvaldymo dar ilgas kelias, bet kiti svarbūs dalykai, kurių išmokau ir kuriuos galima perkelti ir į darbus bei asmeninį gyvenimą, yra nuoseklumas ir kantrybė. Žinoma, mokslo kelyje susidomėjau ir kitais dalykais. Pradėjau sekti tvarias inovacijas Azijoje, kurios kartais savo pasirinkta kryptimi ir strateginiu priėjimu visiškai skiriasi nuo mūsiškių. Dar mėgstu gaminti, tad atradau vegetarišką Azijos virtuvę, kuri sudomino dar netrastais ingredientų deriniais.